Reisverslagen

Bij de planning van onze eerste reis naar de USA vroegen de kinderen: "En hoe weten wij nu dan waar jullie zitten. Jullie weten zelf vooraf immers nog niet eens waar jullie verblijven"? Toch leuk als je de vragen die je vroeger zelf stelde, ineens weer voorgespiegeld krijgt. Telefoneren met een tijdverschil van 8 of 9 uur is niet optimaal. Dan maar het internet gebruiken om vast te leggen waar we gaan en staan. Dat heeft als leuk neveneffect dat er ook  nog eens een kort reisverslag ontstaat.

Na de eerste keer bleek dit ook door onze eigen ouders zo te worden gewaardeerd dat we dit voor een aantal reizen zoveel mogelijk hebben proberen vol te houden. De resultaten hiervan zijn onderstaand weergegeven.

La isla bonita

Zodra het bij ons begint te “kriebelen” gaan we vaak al snel op zoek naar een mogelijkheid om er een paar dagen tussenuit te gaan. Waarheen is dan meestal de grote vraag. Waarheen niet, wordt door de huidige situatie in de wereld wel steeds gemakkelijker. Los van de vereiste politieke stabiliteit in het land van onze keuze voelen we ook steeds minder voor een bezoek aan een islamitisch gebied.

Misschien volkomen onterecht maar we gaan toch maar gewoon op ons gevoel af. Als je dan begin maart weg wilt, valt een wat aangenamere temperatuur ook niet te versmaden. De Canarische eilanden is dan al vaak een betaalbare en snel bereikbare bestemming maar het toeristische Gran Canaria hebben we wel gezien en ook Tenerife of Lanzarote kennen we wel.

Hmm, is La Palma dan misschien een optie? We maken graag natuurwandelingen en dat schijnt daar echt tot de mogelijkheden te behoren. Bovendien nog niet al te toeristisch. We zoeken daarom een leuke aanbieding naar dit (st)eiland en boeken uiteindelijk een bungalow met auto bij Sunweb.

Op naar het steilste eiland ter wereld......

Het mooie Andalucië

Zoals gewoonlijk beginnen we dit keer ook weer in een zeer laat stadium na te denken over onze vakantie. Lange tijd weten we zelfs niet in welke windrichting we willen vertrekken. Het zoeken wordt daardoor wel erg moeilijk.

Uiteindelijk besluiten we maar de westkant van Kreta aan een nader onderzoek te onderwerpen,totdat ...... .... Griekenland toch wel erg onrustig wordt door alle commotie rondom het dreigend faillissement en de ter voorkoming daarvan door te voeren bezuinigingen. Het risico van stakend luchtvaartpersoneel trekt ons niet erg aan. Maar ja, wat dan...

Uiteindelijk kiezen we, ondanks de te verwachten hoge temperaturen rond deze tijd, toch voor een bezoek aan Andalusië.

Andalusië, op z’n Spaans “Andalucía”, is qua inwoneraantal de grootste regio in het zuiden van Spanje. De hoofdstad van Andalusië is Sevilla. De regio Andalusië bestaat uit 8 provincies die elk een eigen hoofdstad hebben, namelijk: Malaga, Cadíz, Huelva, Jaén, Córdoba, Sevilla, Granada en Almeria. De namen van de hoofdsteden zijn dezelfde als de namen van de provincies. Doordat de Moren ook in het Zuiden van Spanje hebben geregeerd, zijn er in veel steden in Andalusië Moorse invloeden te vinden, dit is bijvoorbeeld terug te vinden in het Alhambra in Granada.

Ach, we zijn wel vaker in warme streken geweest; hier zullen we er ook wel weer tegen kunnen.Het is in ieder geval een fantastisch mooie omgeving.

Omdat we iets van de streek willen zien, zullen we niet permanent op dezelfde plaats verblijven. Daar we echter niet evenals in de USA op iedere plek een motel denken te vinden zullen we de overnachtingen wel vooraf plannen. Hier bieden Expedia.nl en Booking.com weer voldoende mogelijkheden en op zondagavond 19 juni plannen we de hele trip.

De eerste week boeken we via homelidays.nl een verblijf in Casa Colina, een Bed and Breakfast die wordt gerund door Paul en Niki Savage.

Rome, welk excuus heb je nodig....?

Een van de steden welke nog op ons verlanglijstje staan om te bezoeken is Rome. Van zo veel mensen hebben we inmiddels al gehoord dat dit een van de mooiste steden moet zijn. Een stad waar je aan de paar dagen die meestal voor een stedentrip worden uitgetrokken, volstrekt onvoldoende hebt.

Onder andere op basis van deze opgedane kennis besluiten we om er dan maar een “lange” stedentrip van te maken; een stedentrip van 8 dagen. Na al die weken klussen in de eigen woning maken we onszelf maar wijs dat we dat nu wel verdiend hebben.

Beïnvloedbaar als we zijn slikken we die redenatie natuurlijk als zoete koek. Na wat speurwerk op het internet blijkt Arke een interessante aanbieding te hebben die goed aan onze wensen tegemoet komt. Een reis met verblijf in een hotel waarvoor ook nog eens goede recensies op het internet te vinden zijn. We gaan er voor.

Op bezoek bij de Maya's

De planning voor de zomervakantie dit jaar was heel iets anders dan Mexico. Eigenlijk wilden we een bezoek brengen aan zuid Spanje (Andalusië). Door de drukte van alledag waren we alleen al weer te laat met de voorbereidingen begonnen waardoor we pas in juli in Andalusië aan zouden komen. We hadden eens eerder een bezoek gebracht aan Sevilla en midden in de zomer bij temperaturen van 38 graden Celcius of meer wordt het dan wel een erg passieve vakantie; niet helemaal onze stijl.

Alternatieven zijn er genoeg, er zijn zoveel plekken die we eigenlijk nog een keer willen bezoeken. Wat te denken van Italië, Cuba, Canada, Scandinavië, en ga zo maar door. Teveel om op te noemen. Tenslotte maar gekozen voor een autovakantie naar Italië. Gelet op de huidige werksituatie is dat ook beter in te plannen en met een auto die toch al ruim 230.000 op de teller heeft, maakt dat voor de afschrijving ook niet zoveel meer uit.

Na een paar berekeningen merken we echter al snel dat we voor minder geld via Kras een compleet verzorgde reis naar Mexico kunnen boeken dan een "All Exclusive" autoreis naar Italië. De keus is dan niet erg moeilijk meer. De Maya tempels stonden immers toch al op de wensenlijst, waarom nu dan niet.

Vluchten voor het Carnaval

Wanneer Henk op 1 februari vanuit Zwolle probeert zijn werk in Eindhoven te bereiken houdt hij het bij de afslag Hattem maar voor gezien. Geen wegdek te zien; het dashboard van de auto een complete kerstboom met lampjes zoals ABS. ESP, en meer van dat soort fraais. Lampjes die nog nooit te kennen hebben gegeven dat ze heel zijn. Deze lichtshow, in combinatie met vrachtwagens en luxe wagens die willen laten zien dat ze op een spiegelglad wegdek ook best 120 kunnen rijden, zorgen ervoor dat een snel gemaakte risicoanalyse als uitkomst geeft: “Omkeren maar”.

Snel een mailbericht naar de collega's en eentje naar de Bed & Breakfast om aan te geven dat er vanavond in Eindhoven een bed onbeslapen zal blijven. Per kerende post de vraag: “Wat doe je dan de 15e februari”? Uh, 15 februari …. oh ja, Carnaval. Dan is er in het zuiden van het land weliswaar genoeg te doen maar van werkafspraken komt niet veel terecht.

Binnen een paar minuten zijn we het er over eens dat we dan, evenals afgelopen jaar, beter een korte vakantie kunnen inplannen. Een uur later is de reservering een feit. Dit keer valt de keus op Cyprus; een eiland waar we nog nooit zijn geweest.

Als reisorganisatie komen we uit bij Ilios reizen. Eerlijk gezegd hebben we ook hier nog nooit van gehoord. Bij deze zijn complimenten echter zeker op zijn plaats. Alles wordt tot in de puntjes verzorgd; afspraken allemaal correct nagekomen en vriendelijke mensen die na de boeking nog even opbellen om aan te geven dat ze de bevestiging van het hotel afwachten alvorens ze de boeking als definitief aanmerken.

De reis is inclusief een auto voor de gehele periode. Dat geeft ook weer de nodige vrijheid bij het verkennen van dit voor ons nog onbekende eiland. Bij het doorgeven van vakantieadres en vluchttijden aan ouders en kinderen vraagt Gea's vader: “Maken jullie ook weer een website van deze reis”? Nou pa, het was niet de bedoeling maar bij deze, speciaal voor jou …....

Tocht door de Rocky Mountains

Na de fantastische vakantie van 2007 waren we al direct overtuigd. Als we de kans hebben moeten we dit zeker nog een keer doen en dan vooral die parken die we nog niet hebben kunnen bezoeken.

2008 viel helaas af. Door de ontwikkelingen bij een klant waar Henk op dat moment werkzaam was bleven er slechts 2 weken vakantie over; niet echt een goed uitgangspunt voor een vakantie met een dergelijke reistijd.

Dit jaar waren de omstandigheden beter. Het werk gooide geen roet in het eten en met een dollarkoers van 1,43 betekent dat ook financieel weer een leuke meevaller.

De keus is gevallen op een reis door het Amerikaanse deel van de Rocky Mountains. Met de ervaringen van twee jaar geleden nog in het achterhoofd hebben we minder hotels vooraf geboekt.

Slechts 2 overnachtingen aan het begin van de reis om even bij te komen en wat te wennen aan de hoogte en, zoals ook in 2007 geleerd, de laatste nacht dicht bij het vliegveld. Voor  de rest zien we ter plekke wel wat de mogelijkheden zijn.

Start en vertrekpunt hebben we bepaald op Denver zodat we gelijk aan de zuidpunt van de Rocky's kunnen beginnen.

Over de grote plas

Na al een aantal jaren te hebben gesproken over een te ondernemen reis naar de westkust van de Verenigde Staten hebben we dit in 2007 eindelijk weten te realiseren.

Nu komt er bij de voorbereiding van een dergelijke reis best wel het een en ander te kijken. We hebben daarom vooraf veel informatie verzameld; via het internet maar ook veel informatie gekregen van collega's of bekenden die ooit al eens eerder een dergelijke trip hadden ondernomen.

We willen vooral ook mijn collega Lucie Appel, binnen het politiekorps Rotterdam Rijnmond hartelijk bedanken. Met haar fotoboeken en reisverslagen heeft ze ons veel waardevolle tips mee kunnen geven.

Om andere mensen die met dergelijke plannen rondlopen ook weer enigszins verder te kunnen helpen hebben we onze praktijkervaringen en tips in deze site verder uitgewerkt.